Uitstapje 2023 Zandsculpturen en Paleis Het Loo

20 september 2023
115 deelnemers

Om 08.15 uur vertrokken 2 luxe coaches met in totaal 103 leden met hun introducé(e)s naar Garderen op de Veluwe. Daar werden we opgewacht door nog 12 deelnemers, die te kennen hadden gegeven liever met eigen vervoer te komen. Na te hebben genoten van een kop koffie/thee met appelgebak werden de zandsculpturen bij de Beeldentuin bezocht. Een prachtig overzicht in zand van de vaderlandse geschiedenis. D hele periode van de Germanen tot het heden werd in bijna honderd sculpturen getoond. Tegen 12.30 uur werd een uitgebreide broodjeslunch geserveerd, waarna een uur later de reis werd voortgezet naar Apeldoorn met bestemming het onlangs gerestaureerde Paleis Het Loo. Er kon worden genoten van de originele inrichting van de diverse kamers van de leden van het koninklijk huis die daar  in vroeger tijden huisden. Onder het voorplein is 5000 m2 ruimte gemaakt voor de uitbreiding van het museum. Het daglicht komt door het glazen dak. Indrukwekkend. Over de prachtige paleistuin maar niet te spreken. Het was overigens ook goed toeven op de terrasjes, want zoals te doen gebruikelijk is het mooi weer op de dagen van onze uitstapjes. Om 6 uur werden de bussen weer opgezocht om ons naar Hotel Van der Valk in Apeldoorn te brengen. Daar stond een zgn. all-inclusive live cooking 3-gangen diner in buffetvorm voor ons klaar. Dat daar naar hartenlust gebruik van werd gemaakt behoeft geen betoog. Niet moe, maar wel voldaan werd om 8 uur de terugreis aanvaard. Op de terugreis werd het nog even spannend: een grote aandrijfriem (v-snaar) van een van de bussen begaf het en zorgde er voor dat deze bus niet verder kon rijden. Voor er een andere bus kon komen zou er naar verwachting zo’n 2 uur verstrijken. Snel werd geïnventariseerd welke deelnemers een aansluiting met een trein moesten halen. Deze werden in de nog werkende bus ondergebracht, waarna die vertrok naar Den Bosch. De overige deelnemers hebben buiten de defecte bus bij het tankstation aan de A-12 gewacht tot de vervangende bus arriveerde. Het was prima weer zodat, naar verluidt, niemand er zich aan deze onderbreking heeft gestoord, mede doordat een van de dames voor de aanvoer van flesjes water heeft gezorgd. Om half 11 werd de thuisreis aanvaard, waardoor iedereen om 11 uur weer in Den Bosch arriveerde. De andere bus was uiteindelijk rond een uur of 10 in Den Bosch. Eind goed-al goed!!